تعمیر پلوس و کاتالیزور

کاتالیزور
کاتالیزور

وظیفه کاتالیزور چیست ؟


 

کاتالیزور یکی از قطعات مهم اگزوز ماشین ، در مسیر خروجی هوای موتور می‌باشد که وظیفه‌ی اصلی آن کاهش آلایندگی سوخت خودرو و جلوگیری از انتشار عناصر آلاینده می باشد.

در زبانی ساده کاتالیزور مواد حاصل از سوخت ماشین را تصفیه می‌کند و آلاینده‌ای با آلودگی کمتر را به محیط زیست بر می‌گرداند. 

بهتر است بدانید عمر مفید این قطعه 80 تا 100 کیلومتر است که حدود 3 الی 4 سال دوام دارد.

 پس بنابراین اگر تا الان کاتالیست ماشین خود را تعویض نکردید ازهمین حالا اقدام کنید زیرا در این حالت عملکرد آن در تبدیل گازهای پرخطر و بی خطر ضعیف شده و یا کلا خاصیت خود را از داده است. 

از سال 1391 یکی از شرایط اخذ معاینه فنی ماشین، داشتن قطعه کاتالیست است. که در سال 1381 ایران این قطعه را به عنوان کاهش دهنده آلاینده محیط زیست وارد صنعت خودروسازی کرد. 

امروزه داشتن این قطعه جزو استاندارد‌های جهانی محسوب می شود که بدون داشتن این قطعه اجازه تردد در سطح شهر ممنوع است.   

کاتالیزور

کاتالیزور هیوندا


 

کاتالیزور هیوندا کیفیت بالای دارد. ولی هر چند وقت یک بار باید کاتالیزور این  اتومبیل ها بررسی شوند. برای مثال در تعمیر کاتالیزور هیوندا مشکل اصلی نرسیدن به دمای ایده آل است که باید به آن توجه کرد  ضربات و فشار‌های ناشی از برخورد اجسام می‌تواند به ساختار این قطعات آسیب وارد کند. برای اطلاع از قیمت کاتالیزور هیوندا با  ما  تماس بگیرید.

 

چرا کاتالیست را باید تعویض کرد  

تمام انسان‌ها باید در برابر محیط زیست احساس مسئولیت کنند در غیر این صورت دنیای زیبایی نخواهیم داشت. 

یکی از مهم ترین اختراع صنعت خودروسازی ساخت قطعه کاتالیست بوده که می تواند تا 90% گازهای سمی خروجی از اگزوز را به گازهای بی خطر تبدیل کند. ولی به مرور زمان عمر مفید این قطعه تمام می‌شود که هر چه سریع تر باید تعویض گردد.

 این کار را به مکانیک خود بسپارید  


نحوه عملکرد کاتالیزور


  

آلاینده های خطرناکی مثل کربن منوکسید ، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژناز داخل دود اتومبیل وجود دارد که کاتالیست واکنش‌های شیمیایی و تجزیه گازها را کنترل می‌کند و این آلاینده های خطرناک را به حداقل می‌رساند. همچنین کاتالیزور، ماده سمی اکسیت ازت را به گاز بی خطر ازت تبدیل می‌کند. 

 

کاتالیزور

چه عواملی باعث خرابی کاتالیزور می شود ؟


 

 1-گرفتگی فیلتر کاتالیست باعث خارج نشدن دود از خودرو می‌شود که در این زمان ورود هوا به موتور مختل می شود و به شدت کارکرد موتور افت می‌کند. 

2-خرابی واشر سرسیلندر باعث وارد شدن روغن و آب به محفظه‌ی حتراق می‌شود و گازهای خروجی را آلوده می‌کند و به کاتالیزور آسیب می رسد.  

3-خرابی سیستم جرقه خودرو باعث ناقص سوختن مخلوط سوخت و هوا می شود که بسیار تخریب کننده است.  

4-مکمل‌های انژکتور شور در باک یا اکتان برای کاتالیزور ضرر دارد. 

5-گرم شدن موتور بیش از حد  

6-آسیب دیدن پوسته‌ی کاتالیزور کارکرد آن را مختل می‌کند.  

با دانستن این موارد به نحوه نگهداری بهتر از کاتالیست خودرو آگاه شدید ولی درکنار آن باید به علائم خرابی کاتالیست خودرو آشنایی پیدا کنید.  

 


علائم خرابی کاتالیزور


 

کاتالیزور

1-افزایش ناگهانی مصرف سوخت  

2-افت شتاب خودرو  

3-درست استارت نزدن یا روشن نشدن ماشین   

4-بوی بدی شبیه تخم مرغ گندیده نشانه خرابی کاتالیزور است  

5-روشن شدن چراغ اخطار پشت آمپر 

6- لرزش خودرو در دور آروم موتور 

 هرزمانی که با این علائم روبه رو شدید حتما ماشین خود را تعمیرگاه ببرید 


پلوس چه نقشی در ماشین دارد ؟


 

قطعه‌ای در جلوبندی ماشین که وظیفه آن انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخ‌ها می‌باشد پلوس می‌گویند.  برای به حرکت در آوردن خودرو سیستم‌های انتقال قدرت یکی از اجزای مهم ماشین محسوب می‌شود که هماهنگی، عملکرد صحیح آنها با سیستم تعلیق خودرو، حرکت نرم و سواری لذت بخشی را برای افراد رقم می زند. 

پلوس‌هایی که در  ماشین هوندا و کیا به کار رفته تفاوت چندانی با برندهای دیگر ندارد و به همین دلیل علائم خرابی ونگهداری آن ها مانند پلوس های دیگر می باشد .

بعد از احتراق سوخت ماشین وتبدیل آن از انرژی شیمیایی به مکانیکی به مرحله‌ی انتقال نیرو به چرخ می رسیم که برای رسیدن نیرو به چرخ‌ها به طور کلی مراحل زیر را طی می‌کند : 

-در ابتدا این نیرو توسط یک شفت وارد کلاچ می شود (برای اطلاع بیشتر از عملکرد کلاچ مقاله کلاچ را مطالعه کنید )  

پلوس

کلاچ وظیفه انتقال نیرو به جعبه دنده را دارد که بعد از این مرحله ادامه این فرایند را سیستم انتقال قدرت به عهده می‌گیرد و نیرو را به چرخ ها وارد می‌کند و موجب حرکت ماشین می‌شود.

پلوس از یک سمت به دیفرانسیل یا میل گاردن و از طرفی دیگر به چرخ‌ها متصل است که در نبود آن انتقال قدرتی صورت نمی‌گیرد. 

موارد که نشان می دهد پلوس شما خراب شده : 

1-فرمان ماشین را تا انتهای یک سمت بچرخانید، و در همان حالت حرکت کنید. اگر در طی حرکت دورانی خودرو صدای تق تق شنیدید. از هر سمتی صدا به گوش می رسد، پلوس آن سمت خراب شده 

2-لرزش های شدید ماشین.

3- تکان شدید دستهٔ دنده به سمت جلو و عقب است. این تکان، مخصوصاً در هنگام گاز دادن در بزرگراه و سربالایی ها با دنده‌ی بالا خود را نشان می دهد.


اجزای اصلی پلوس


 

سرپلوس

سرپلوس قسمتی از پلوس که به چرخ ها متصل می‌شود و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می‌کند. قسمتی که پلوس به چرخ ها متصل است باید متحرک باشد تا هنگام پیچیدن و دور زدن خودرو نرم حرکت کند به همین دلیل از سرپلوس جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌شود.

مشعلی

مشعلی قطعه ای در انتهای گیربکس است  که با اتصال به سه شاخ پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد، به پلوس متصل می شود.

 گردگیر

گردگیر پلوس قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است.


مواردی که به پلوس هیوندا و کیا آسیب می زند


 

پلوس

1-استفاده از دنده اشتباه  

پلوس قطعه ای مصرفی استاکه رانندگی اشتباه عمر آن را کم می‌کند. استفاده از ترمز های پشت هم که برای کنترل سرعت زیاد اتفاق می افتد به پلوس یعنی جلوبندی ماشین صدمه میزند  همچنین  اینکار باعث پاره شدن گردگیرها، ورود ذرات مضر و خرابی سر پلوس  می‌شود.

2-زود رها کردن کلاچ و ضربه‌های ناگهانی به ماشین 

زمانی که کلاچ را زود رها می‌کنیم ضربه‌های ناگهانی به ماشین وارد می‌شود در همین حال پلوس که قطعه اتصال نیروی وارده به چرخ ها است دچار آسیب می‌شود.

استفاده از دنده های نابجا بدون در نظر گرفتن سرعت و دور موتور

 3- تیک آف کردن کشیدن: اینکار بیشترین فشار را به قسمت جلوبندی ماشین وارد می‌کند

4-استفاده غلط از و ترمز دستی 

5-روشن کردن ماشین با هل دادن  

6-بکسل کردن وسیله‌ای که وزنش بیشتر از ماشین است  

7-پاره شدن گردگیرهای پلوس(قطعه‌ای قیفی مانند انتهای پلوس را گردگیر می گویند)  

8-روشن شدن ماشین هنگامی که رو دنده 1 است

9- شل بودن پیچ های پلوس  

 

تهران نو – سیمتری نیروی هوایی – پایین تراز ایستگاه سنگکی بین 7/31 و 7/32  پلاک 143
021-77476426       09127608095        09128805547

 

نکته مهم : در سرویس‌های دوره‌ای واسکازین جعبه دنده را چک کنیدزیرا نبود واسکازین باعث قفل شدن دیفرانسیل و سر پلوس شده و آسیب زیادی به خودرو وارد می‌کند اتصالات پلوس به سر چرخ را بررسی کنید تا از شل نبودن آنها مطمئن شوید.

 

لرزش های شدید خودرو نیز می تواند ناشی از خرابی پلوس باشد. شایع ترین نشانه‌ی آن تکان شدید دسته‌ی دنده به سمت جلو و عقب است. این تکان، مخصوصاً در هنگام گاز دادن در بزرگراه و سربالایی ها با دنده‌ی بالا خود را نشان می دهد.

 

 

 

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟